In mijn werkzame leven heb ik veel met conflicten van doen gehad. Door echt geïnteresseerd te zijn, weet ik snel gevoelsmatig contact te maken en een sfeer van vertrouwen, veiligheid en respect te creëren. Mijn levenservaring, scherpe analyses en diagnoses, gevoel voor humor met een onuitputtelijke energie en creativiteit, stimuleren partijen snel passende oplossingen te bedenken, waarbij hun belangen het beste tot hun recht komen. In werk en privé heb ik de kracht van mediation zelf mogen ervaren.

Het geeft mij veel voldoening als ik partijen weer met elkaar in contact kan brengen. Door de context boven water te halen, wordt de ander niet meer gezien als fout of slecht, maar weer als mens, familie, partner of vriend. Dan ontstaat er opluchting en ruimte. Ruimte en begrip voor de ander, omdat die ander ook weer begrip heeft voor jou. En dat is wat anders dan het met elkaar eens zijn. Als dat proces op gang is gekomen, kunnen jullie samen zoeken naar oplossingen, die passen bij jullie toekomstige relatie. Of op een respectvolle manier een punt achter jullie relatie zetten.

Ik ben gespecialiseerd (geaccrediteerd rechtbank-) mediator en conflictcoach*)  voor procesbegeleiding en conflicten bij:

  • Arbeidsrelaties, medezeggenschap of cao (functioneren, ziekte, vertrouwen, reorganisaties en change management)
  • Zakelijke geschillen tussen partners of tussen consumenten en
    (overheids-)instellingen en bedrijven (bijvoorbeeld bouwzaken)
  • Nalatenschappen
  • Samenwerkings- en teamrelaties, waaronder Raden van Commissarissen of Raden van Toezicht
  • Verenigingen van Eigenaren (VvE’s)
  • Strafrecht (mediation/herstelbemiddeling tussen aangever en tegen wie aangifte gedaan is op verzoek van de officier van justitie, de rechter of de Raad voor de Kinderbescherming)

Quote cliënten uit klanttevredenheidsonderzoek mediations dan wel spontane emails:

  • Werkgever: “We waren al een jaar aan het zoeken naar een passende oplossing. En nu waren we verbaasd dat er zo snel een oplossing kwam. Volgende keer huren we je eerder in!”
  • “Eindelijk kon ik mijn kant van het verhaal kwijt. Dat maakte dat ik ruimte kreeg voor een oplossing”.
  • “Ik begreep dat ik duidelijker moest vertellen wat ik wilde. Ik voelde mij nu veilig om dat ook daadwerkelijk te doen. Toen bleek mijn probleem ook zo opgelost te worden door mijn manager. Wat een opluchting gaf dat!”
  • “Door je sterke regie en warme omarming bracht je ons snel tot een voor ons passende oplossing”.
  • “Ontzetten fijne mediator in omgang en in het voeren van het proces, zonder hem was het uiteindelijk zeker niet zo goed en vooral redelijk snel verlopen”.
  • “Na de eerste kennismaking hoefde ik niet lang na te denken of ik wel of niet van jouw diensten gebruik wou maken. Dat voelde direct goed. We hebben vervolgens diverse mediation gesprekken gehad. Dat was zeker niet gemakkelijk. Telkens weer nam jij de leiding n.a.v. een duidelijke agenda. En zorgde voor de rust en orde in deze sessies met waar nodig op tijd een break. Ook heb ik veel gehad aan de korte bulletsgewijze ‘stand van zaken’, die je op dezelfde dag al verstuurde. Wat me ook goed heeft gedaan is een aantal korte telefoongesprekken, die we samen hebben gevoerd. Uiteindelijk heb ik ook daardoor wel het vertrouwen behouden, dat we er uit zouden gaan komen. Ik ben er met mijn werkgever uit gekomen en kan op zoek naar een werkgever die wel bij mij past!”
  • “Gert-Jan, bedankt voor je positieve mediation waarbij je professionaliteit goed weet te combineren met de juiste dosis empatisch vermogen. Ik zal je in mijn netwerk aanbevelen”.
  • “Denkend aan mijn familie besef ik dat u een enerverende klus achter de rug heeft. Mijn petje af.” (erfgenaam)
  • “Goed dat de zaak is geregeld, het was een hele klus. Zonder jouw inzet was dat zeker niet gelukt. Dank daarvoor.” (financiële dienstverlener)
  • “Helaas ben ik in een mediation traject terecht gekomen. Dit traject is in behandeling gekomen bij Den Besten mediation. Gert-Jan is een erg vriendelijk en professioneel persoon. Rustig, luistert goed en weet de juiste vragen aan je te stellen. Stelt je ook erg op je gemak. Is ook van het doorpakken en zoals wij als Rotterdammers zeggen: “niet lullen maar poetsen”. Ik heb dit traject als positief ervaren mede dankzij Gert-Jan zijn professionele aanpak. Bedankt Gert-Jan! ” (werknemer). “Dank voor je ondersteuning in dit traject en de bevestiging van de beëindiging. Wie weet komen we elkaar in voorkomende situaties weer tegen”.(werkgever). “Langs deze weg ook mijn dank voor jouw inzet in dit dossier. We hebben elkaar in deze kwestie niet ontmoet maar wellicht tot een andere keer.”(advocaat werkgever)
Overige referenties:
  • Ronald Siezenga Information and Analytics Manager van het Omron Management Center Europe Omron Europe B.V.:“Er is iets losgemaakt en echt iedereen was onder de indruk van de openheid én het vertrouwen bij het rondje life events (en wat er verder die trainingsdag gebeurde). En ik merk dat in de dagelijkse interactie! Het team draait nu als een trein, ik kan niet anders zeggen! ”
  • Ir. Ingeborg Reuser HR & QA Director/Secretary to the Board De Kuyper Royal Distillers:“We hadden  Gert-Jan ingehuurd als onafhankelijke deskundige in een functiewaarderings-beroepszaak. Hij heeft een scherpe analyse gemaakt en kwamen met een inhoudelijke sterke oplossing voor de kwestie. Gert-Jan bracht de commissie adequaat tot een eenduidig advies waarna de directie van De Koninklijke Kuyper B.V snel  een onderbouwd besluit kon nemen, dat door de werknemer werd geaccepteerd”
  • Deelnemers trainingen gesprekstechnieken:“De training heeft mij veel opgeleverd. Zelfvertrouwen en leren omgaan met mijn eigen valkuilen. Technieken om een goed gesprek te kunnen voeren en daarin mijzelf te blijven. Met beide voeten op de grond. Hier kan ik verder mee. Bedankt daarvoor!” “Ik kreeg inzicht in wie ik ben, welke kwaliteiten ik heb en waar ik in het gesprek op moet letten. Doordat we met een kleine groep waren was er veel tijd om hier op in te gaan en van elkaar en de docenten te leren.”“Deze training is een mooie aanvulling op mijn CV. Vanuit de werkgeverskanten krijg ik positieve reacties. Niet alleen veel geleerd voor de zakelijke gesprekken, maar zeker ook in alle dagelijkse gesprekken.”

Uit mijn eigen dataonderzoek blijkt dat gemiddeld 90% van door mij begeleide mediation succesvol zijn. Landelijk is dat 75%

MfN-registermediators zijn gekwalificeerde mediators en voldoen aan bepaalde kwaliteitseisen en werken onder vastgestelde condities. Het NfM-register is erkend door de Raad voor de rechtspraak en de Raad voor Rechtsbijstand. En dat is niet zonder reden. MfN-registermediators handelen in conflictsituaties met beheersing en borging van een zeer hoge kwaliteitsstandaard.

(* Bij conflictcoaching wordt slechts één van de partijen begeleid. Vaak is dit een leidinggevende, die bijvoorbeeld ondersteuning nodig heeft bij de juiste communicatie en aansturing van zijn team.